risico’s transportinstallaties
Het is een bekend risico in de industriesector dat werknemers verstrikt kunnen raken in bewegende delen van transportbandinstallaties. Er zijn verschillende redenen voor dat dit gebeurt, maar de meest voor de hand liggende zijn de volgende:
- De druk op werknemers aan de productielijn om sneller en efficiënter te werken door de toenemende vraag vanuit de markt neemt toe.
- Werknemers worden onvoldoende van instructies aan de productielijn voorzien.
- Door de toename van arbeidsmigranten zijn er meer taalbarrières en is de communicatie tussen de werknemers onderling niet optimaal.
bij een transportbandinstallatie
Transportbandinstallaties zijn aanwezig in allerlei industriële omgevingen, van magazijnen tot fabrieken en zelfs op bouwplaatsen. Hoewel deze systemen uitzonderlijk effectief en efficiënt zijn, kunnen ze ook gevaarlijk zijn. De veiligheid van de transportsystemen moet dus een prioriteit zijn voor alle werknemers rondom de machine.
Een transportband bestaat uit diverse bewegende delen, zoals een aandrijving, een aangedreven rol, een keerrol en steunrollen. De transportbanden worden vaak elektrisch aangedreven en veelal vanuit één punt bestuurd. Hierbij is weinig overzicht over de gehele transportband. Er kunnen schades ontstaan voor de werknemers die bij de transportbanden aanwezig zijn. Enkele schades die kunnen ontstaan zijn:
- Materiële schade (schade aan machines of aan de productielijn);
- Lichamelijke schade bij werknemers (beknelling- en intrekgevaar);
- Psychische schade bij werknemers;
- Elektrische gevaren;
- Mechanische gevaren;
- Gevaren door trillingen;
- Gevaren door materialen en stoffen;
- Combinatie van bovengenoemde gevaren.
onveilige transportbandinstallaties
Werkplaatschefs, managers en andere leidinggevenden die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van hun werknemers aan de productielijnen, kunnen kiezen voor verschillende branchegerichte oplossingen. Deze kunnen genomen worden op zowel organisatorisch als technisch niveau.
Organisatorische oplossingen veiligheid transportbanden:
Er bestaan een aantal organisatorische maatregelen die doorgevoerd kunnen worden om de veiligheid van jouw werknemers rondom de transportbandinstallatie beter te waarborgen.
- Het aanschaffen van veilige transportbandinstallaties. Koop een transportsysteem dat voorzien is van een CE-markering, een gebruiksaanwijzing heeft en getest is op locatie. Een CE-markering geeft dat een product voldoet aan de wettelijke eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.
- Het veilig opstellen van de transportbandinstallaties. Stel je transportbandsysteem veilig op, op een manier dat de machines bijvoorbeeld niet om kunnen vallen of verschuiven. Daarnaast moet er voldoende afstand zijn tussen wanden en de machine, om beknelling van de werknemers te voorkomen.
- Het goed onderhouden van de transportbandinstallaties. Periodiek onderhoud van de transportsystemen en -banden is noodzakelijk. Afspraken en resultaten dienen vastgelegd te worden in bijvoorbeeld een SLA-document, dat wordt opgesteld tussen de leverancier van het transportbandsysteem en jouw bedrijf. Een SLA-document (Service Level Agreement) is een onderhoudscontract waarin wordt vastgelegd welk periodiek onderhoud uw transportband of transportbandinstallatie nodig heeft binnen een vooraf bepaalde tijdsperiode.
Technische oplossingen veiligheid transportbanden:
Om de gevaren bij bedrijfsongevallen te reduceren en de levensduur van de machine en de continuïteit van de productieprocessen te waarborgen, kunnen er ook verschillende technische oplossingen toegevoegd worden aan de transportsystemen. Bij ACB Transportbanden hebben wij diverse veiligheidssystemen, waaronder:
- De trekkoord-noodstopschakelaars (TNS): dit systeem kan aan de transportbandinstallatie worden toegevoegd en dient voor de beveiliging van uitgestrekte gevarenzones. De TNS is wettelijk verplicht en kan schade of letsel voorkomen in het geval van een incident. Trekken aan het gespannen trekkoord zorgt voor de activering van de schakelfunctie van de noodstopschakelaar; de volledige installatie wordt hierdoor uitgeschakeld. Naast het bedienen van de noodstopfunctie houdt een vergrendelmechanisme de noodstopopdracht ingeschakeld, tot er handmatig ontgrendeling plaatsvindt. De werknemer is daardoor genoodzaakt om naar de installatie te lopen en te kijken wat er aan de hand is. Zo weet men zeker dat de installatie niet zomaar terug in gang wordt gezet voordat de noodsituatie is opgelost. Het opnieuw inschakelen gebeurt door het activeren van een blauwe hendel.
- De scheefloopschakelaars: deze registreert scheefloop van de transportband en zet deze stil zodra deze (te veel) scheef gaat, om schade aan de transportband en bijvoorbeeld de motoren te voorkomen. De schakelaar wordt ingeschakeld wanneer een bepaalde schakelhoek wordt bereikt. Wanneer de band weer correct gaat lopen, wordt de uitlijningsschakelaar automatisch gereset. Er kan bij de scheefloopschakelaar ook gekozen worden voor een ‘vooralarm’, dat eerst waarschuwt voor scheefloop voordat het systeem direct wordt uitgeschakeld.
- De eindschakelaar: deze monitort de positie van de flexibele onderdelen in de transportbandinstallatie. Deze schakelaar is zeer geschikt voor het monitoren van de installatie onder ‘zwaardere’ omstandigheden.
- De snelheidsmonitor: dit systeem meet de snelheid en rotatie van de transportbanden, zodat altijd op een snelle manier kan worden gezien of deze nog de goede waardes hebben.
- De transportbandslijtagemonitor: dit systeem bevat een schakelaar, die wordt ingeschakeld wanneer bepaalde producten uit de transportinstallatie door slijtage breken of beschadigd raken.
Download dit artikel als PDF
Wil je dit artikel opslaan om later nog eens terug te lezen?
Download dan de PDF versie!
Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?
Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op!
OF VRAAG HET DIRECT AAN SANDOR
BEKIJK ONZE GERELATEERDE ARTIKELEN
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!