Group 17
30 jaar ervaring
Group 18
Betrouwbare kennispartner
Group 19
Altijd in beweging
24/7 service
Medewerker ACB
Geschreven door: Sandor Verhaeg , Commercieel manager
Geschatte leestijd: 5 minuten

Na het lezen van dit artikel weet je:

  • Hoe transportbanden eindloos gemaakt kunnen worden
  • Hoe en wanneer een mechanische riemverbinder gebruikt wordt
  • Hoe en wanneer een transportband warm gevulkaniseerd / gelast wordt
  • Hoe en wanneer een transportband koud gevulkaniseerd / gelast wordt

 

Download artikel als PDF

Mechanische riemverbinder
Transportband eindloos maken met

mechanische verbinder

Eindloos maken kan met een mechanische verbinder. De verbinder wordt met krammen of een schroefverbinding aan het uiteinde van de transportband gemonteerd. Het grote voordeel van riemverbinders ten opzichte van andere verbindingen is dat de transportband snel vervangen kan worden, waardoor stilstand tijd beperkt wordt. Ook is het gemakkelijker eindloos maken omdat er geen speciaal gereedschap voor nodig is.

Wanneer voor riemverbinders wordt gekozen, zijn riemverbinders van de beste kwaliteit aan te raden. Riemverbinders van bewezen merken zijn onder andere Flexco en MLT. De meest gebruikte typen riemverbinders in rubber transportbanden zijn:

  • Alligator RS62
  • Alligator RS125
  • Alligator RS187
  • Rivet Hinged R5

De meest gebruikte typen voor riemverbinders voor kunststof transportbanden zijn:

  • Anker PVC
  • MLT Flexibele PVC + PU verbinder

De keuze welke riemverbinder het beste past op welke transportband is afhankelijk van onder andere de dikte van de band. Daarnaast kan gekozen worden voor riemverbinders vervaardigd uit staal, kunststof of RVS.

transportband persen
Transportband eindloos maken door middel van

warm vulkaniseren (warme las)

Een transportband kan eindloos gemaakt worden door middel van warm vulkaniseren. Hierbij wordt de transportband aan beide kanten voorbereid door aan de ene kant de onderlaag, en aan de andere kant de bovenlaag te pellen en vervolgens op elkaar vast te lijmen. De transportband met lijm wordt verhit zodat beide lagen op elkaar smelten.

Lassen door middel van warm vulkaniseren is de standaard verbinding welke door de specialisten van ACB wordt toegepast. Ervaring leert dat warm vulkaniseren is de meest duurzame verbinding voor zowel rubber als kunststof transportbanden. Dat geldt voor beide, levensduur en sterkte. Direct na vulkaniseren kan de installatie in bedrijf genomen worden.

vingerlas
Transportband lassen door middel van

koud vulkaniseren (koude las)

Transportbanden kunnen ook eindloos gemaakt worden middels koud vulkaniseren. Dan wordt de transportband aan beide kanten gepeld zodat onderlaag en bovenlaag precies op elkaar passen. Vervolgens wordt de transportband voorzien van een laag lijm en stevig op elkaar gedrukt. Een koude las wordt gebruikt op plaatsen waar een warme las en riemverbinder niet mogelijk is.

Riemverbinders diverse

Wat is de beste keuze voor het vulkaniseren van banden?

Of men een mechanische verbinder, warme las of koude las gebruikt om een transportband eindloos te maken of te vulkaniseren is afhankelijk van verschillende factoren zoals;

Indien mogelijk wordt altijd gekozen voor warm vulkaniseren van de band, omdat dit de duurzaamste methode is. Indien er geen ruimte is voor een pers, is koud vulkaniseren een passende oplossing. Het eindloos maken van een transportband door middel van een riemverbinder is kostentechnisch het meest interessant. Echter heeft een riemverbinder de laagste treksterkte. Daarnaast moet deze onderhouden worden en is niet slijtvast.

Download artikel als PDF

Wil je dit artikel opslaan om later nog eens terug te lezen?
Download dan de PDF versie!

Medewerker Sandor
Riemverbinders diverse
Neem contact met ons op

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?

Vul dan onderstaand contact formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

OF VRAAG HET DIRECT AAN SANDOR

Medewerker ACB
Sandor Verhaeg
Bereikbaar van ma-vr, 08:00/17:00
KENNISARTIKELEN

BEKIJK ONZE GERELATEERDE ARTIKELEN

ALTIJD OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!