Group 17
30 jaar ervaring
Group 18
Betrouwbare kennispartner
Group 19
Altijd in beweging
24/7 service
Medewerker ACB
Geschreven door: Martijn van Vegchel , Operationeel manager
Geschatte leestijd: 5 minuten

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. is een toonaangevende expert op het gebied van baggeren, offshore transport en maritieme dienstverlening zoals sleep en bergingsdiensten.

Download artikel als PDF

Cherbourg

Het project

Onze opdrachtgever Boskalis draagt bij aan de realisatie van een offshore windmolenpark voor de kust van Fécamp, Seine-Maritime in het noordwesten van Frankrijk. Als het windpark voltooid is zal het voldoende elektriciteit opwekken om aan de vraag van 770.000 mensen in Seine- Maritime te voldoen.

Ook zal het park twee miljoen ton koolstofdioxide compenseren.
Om de 71 gravitaire funderingen van het project te realiseren moeten stenen uit een nabijgelegen steengroeve naar de kade worden getransporteerd en per schip naar het te bouwen windmolenpark worden gebracht. Om de schepen te beladen worden bandtransporteurs ingezet, en dat is waar de expertise van ACB Transportbanden & Onderdelen aan te pas komt! Boskalis heeft onze ACB locatie in ‘s-Heerenberg benaderd voor de opbouw van deze transporteurs. Dit vanwege
onze expertise in het opbouwen, monteren en in bedrijf stellen van dergelijke transporteurs.

Cherbourg

De installatie

De 300.000 ton aan stenen uit de steengroeve worden door middel van vrachtwagens naar de kade getransporteerd. Hier worden de stenen op stapels gelegd, waarna een shovel de stenen in een trechter stort. De trechter staat boven de transportband met ertussen een feeder. De feeder doseert de stenen en zorgt voor een gelijkmatige belading van de band. De transportband transporteert de stenen naar boven, waarna deze geladen kunnen worden op de Rockpiper, een
stenenstortschip. De transportbandinstallatie is gedeeltelijk verrijdbaar door middel van wielen onder de hoofdpoot. De shovel pakt de band aan de achterkant op en duwt de installatie naar het schip toe. Na het laden van het schip wordt de transportbandinstallatie weer terug de kade op getrokken.

Cherbourg

Hoe is deze transporteur opgebouwd?

Collega’s Lex en Jan zijn naar Frankrijk afgereisd voor de realisatie van de bandtransporteurs. Allereerst is begonnen met het opzetten van het hoofdframe waarop de transportband en de onderdelen gemonteerd dienen te worden. Als het hoofdframe op de hoofdondersteuning staat wordt eerst de feeder op buffers op de ondersteuning achteraan de band geplaatst. Daarna wordt de trechter boven de feeder op de ondersteuning van de trechter geplaatst.
Hierna volgen de trogstellen, trogrollen, keer- en aandrijfrollen en de rubber transportband. De zware onderdelen zoals de keer- en aandrijfrollen worden met behulp van een hijskraan op de transporteur geplaatst. In de volgende fase worden de transporteurs op hoogte getild en op een metalen constructie in een hoek van 15°
gezet. Omdat de zover voor de hoofdondersteuning uitsteekt zijn tuikabels nodig voor extra ondersteuning. Deze worden overigens geplaatst voordat het hoofdframe met twee kranen op de hoofdondersteuning geplaatst wordt.

Download artikel als PDF

Wil je dit artikel opslaan om later nog eens terug te lezen?
Download dan de PDF versie!

Medewerker Martijn
Cherbourg
Neem contact met ons op

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?

Vul dan onderstaand contact formulier in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

OF VRAAG HET DIRECT AAN MARTIJN

Medewerker ACB
Martijn van Vegchel
Bereikbaar van ma-vr, 08:00/17:00
KENNISARTIKELEN

BEKIJK ONZE GERELATEERDE ARTIKELEN

ALTIJD OP DE HOOGTE BLIJVEN?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!